Самостійна підготовка

Оволодіння педагогічною майстерністю доступно кожному педагогові за умови цілеспрямованої роботи над собою. Воно формується на основі практичного досвіду. Але не будь-який досвід стає джерелом професійної майстерності. Таким джерелом є тільки праця, осмислена з точки зору її суті, цілей і технології діяльності.
Педагогічна майстерність – це сплав особово-ділових якостей і професійної компетентності вчителя.
Продиктований потребами сьогоднішнього дня високий рівень вимог до освіти учнів початкових класів може бути реалізований тільки тоді, коли вчитель початкової школи буде високопрофесійним, компетентним фахівцем у своїй області. Такий фахівець повинен не лише сам мати фундаментальну освітню підготовку і володіти професійними знаннями і уміннями, що відповідають рівню сучасної психолого-педагогічної науки. Він повинен усвідомлювати цілі і значення своєї професійної праці в цілісній системі безперервної освіти, бути професійно мобільним, тобто гнучко реагувати на зміни соціальної ситуації розвитку школярів, опановувати нові психолого-педагогічні вимоги до педагогічного процесу і нові педагогічні технології. Це означає, що сучасний учитель початкових класів – це творчий суб’єкт професійної педагогічної діяльності.
Оцінка професійної діяльності педагога в системі початкової освіти може здійснюватися з позиції різних підходів.
Виділимо основні:
  • вимоги до особи вчителя як сучасного фахівця в області освіти;
  • специфічні вимоги до педагога початкових класів як вчителя і вихователя дітей молодшого шкільного віку;
  • система педагогічної культури вчителя
З точки зору першого напряму виділяються дві складові – це компетентність і фундаментальність. Під компетентністю розуміються глибокі професійні знання і загальна ерудиція.Фундаментальність – це глибина знання наукових основ педагогічної діяльності.
Другий напрям, специфічний для початкової школи, включає:
  • розуміння місця початкового навчання в системі безперервної освіти (не як «школи грамоти», а як першому ступеню системи безперервної освітньої діяльності, супроводжуючої людину усе свідоме життя);
  • знання специфічних вікових особливостей дітей молодшого шкільного віку (конкретність і образність дитячого мислення; нестійкість уваги, велика рухливість, емоційність і т. д.);
  • розуміння значущості роботи з сім’єю. (взаємодія професійного педагога з «не фаховими сімейними вихователями» індивідуальне і групове спілкування з батьками).
Третій напрям –  система педагогічної культури вчителя – складається з п’яти компонентів:
  1. Емоційний компонент –  уміння розуміти емоційний стан і мотиви поведінки дітей. (співпереживанню).
  2. Комунікативний компонент – відкритість для спілкування і співпраці з учнями на уроці і в позаурочній діяльності.
  3. Конструктивний компонент – організація діяльності дітей і своєї власної діяльності.
  4. Інноваційний компонент –  потреба в інноваційній діяльності, в оновленні професійного досвіду, педагогічний пошук.
  5. Компонент рефлексії – усвідомлення своєї педагогічної діяльності як головної сфери свого особового самовизначення, самооцінка свого професійного розвитку.
Приведена схема наочно показує, що згідно з цим підходом, компетентність займає одне з підпорядкованих місць в загальній системі вимог до професійних характеристик вчителя початкової школи.

Критерії професійної компетентності вчителя початкових класів

Професійна компетентність вчителя  – інтеграційна система професійно-значимих особових властивостей, придбаних педагогом як в процесі загальної і спеціальної освіти, так і на основі практичного досвіду,  що забезпечують високий рівень професійної педагогічної діяльності. Під високим рівнем професійної педагогічної діяльності розуміється її ефективність, що відповідає рівню сучасної науки і вимогами сьогоднішнього дня.
Теоретичний аналіз психолого-педагогічної літератури дозволив виділити п’ять критеріїв професійної компетентності вчителя початкових класів:
  1. Загальнокультурний критерій.
  2. Загальнопрофесійний критерій.
  3. Комунікативний критерій.
  4. Особовий критерій.
  5. Критерій саморозвитку і самоосвіти.
1. Загальнокультурний критерій
Фахівцеві в області освітньої діяльності потрібна хороша загальна освіта, він повинен мати широкі і глибокі знання в різноманітних областях.
Таким чином, виділяють  три показники професійної компетентності вчителя за загальнокультурним критерієм:
  • загальний кругозір;
  • інформованість в області культурних новинок;
  • культура мовлення.
2. Загальнопрофесійний критерій
Успішне навчання в початковій школі можливо тільки у тому випадку, якщо вчитель повно і глибоко володіє змістом учбових предметів на рівні сучасної науки, а також, якщо цей зміст відібраний вчителем в чіткій відповідності з поставленою метою.
Показниками педагогічної компетентності вчителя за загальнопрофесійним критеріємможна вважати:
  • володіння змістом учбових дисциплін;
  • володіння сучасними теоріями і технологіями навчання і виховання;
  • знання і реальний облік чинників, що забезпечують успішність педагогічної діяльності.
3. Комунікативний критерій
Професія вчителя відноситься до групи професій в системі «Людина – людина» (Е. А. Климов), тому центральною складовою педагогічної діяльності є спеціально організоване спілкування. Інтерес до світу дитинства, потреба в спілкуванні з дітьми є необхідною передумовою професійного самовизначення вчителя. Ця потреба часто проявляється в прагненні бути наставником малюків, передавати їм необхідний інтелектуальний і моральний досвід, у бажанні опікати і піклуватися про них. Адже дитина молодшого шкільного віку ще не завжди самостійна і самодостатня. Часто вчитель вимушений виступати в ролі «мами», яка завжди прийде на допомогу в скрутну хвилину, підтримає розгубленого малюка, підкаже, як діяти в тій або іншій ситуації.
4. Особовий критерій
Якість професійної педагогічної діяльності, як і в будь-якій іншій діяльності, багато в чому визначається тими властивостями, які має фахівець, що виконує її. Для успішної праці педагогові необхідно володіти безліччю різноманітних особових властивостей і якостей. Можна згрупувати професійно значимі якості педагога по трьох підставах.
Три показники професійної компетентності вчителя за особовим критерієм:
  • професійна спрямованість особи: особова зрілість і відповідальність, професійні ідеали, відданість обраній професії;
  • наявність специфічних професійних властивостей: організованість, ініціативність, вимогливість, справедливість, гнучкість, інтелектуальна активність, креативність;
  • наявність специфічних психофізіологічних властивостей: стійкість нервової системи, високий емоційно – вольовий тонус, хороша працездатність і витривалість до психо – емоційних навантаженням.
5. Критерій саморозвитку і самоосвіти
Професійний педагогічний потенціал вчителя не може бути сформований одного разу і назавжди.
Професійне вдосконалення в процесі накопичення досвіду практичної діяльності повинне здійснюватися на основі критичного і вимогливого відношення педагога до себе і до своєї роботи. Постійне особове і професійне зростання в ідеалі виступає як невід’ємна риса професіоналізму вчителя.
Показниками професійної компетентності вчителя початкових класів за критерієм саморозвитку і самоосвіти можна вважати:
  • самокритичність, вимогливість до себе;
  • потреба в оновленні теоретичного і практичного досвіду педагогічної діяльності, схильність до інноваційної діяльності;
  • дослідницький стиль діяльності
Представлені критерії оцінки професійної компетентності вчителя початкових класів є одним з можливих підходів до аналізу проблеми педагогічного професіоналізму. Цей підхід не претендує на вичерпну повноту і глибину, але в той же час дозволяє розробляти основи для зручної і доступної діагностики професійної компетентності вчителя з опорою на розроблені показники .






Маловисківська ЗШ № 4 І-ІІІ ступенів







ПЛАН САМООСВІТИ









ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ


Дем’янчик Наталії Миколаївни



„Самоосвіта вчителя –
                якість викладання –
                         рівень знань, умінь та навичок учнів».




ПЛАН МОЄЇ САМООСВІТИ

• Моє кредо
• Моя методична карта
• Моя діагностика
• Методична проблема, над якою я працюю
• Виховна тема, над якою я працюю
• Індивідуальний творчий план
• Мій відкритий урок
• Відкритий виховний захід









 


Педагогічне кредо:
 "Щоб мати - треба вміти, щоб вміти - треба навчитись, щоб навчитись - треба займатись"




 Творче кредо:
                         
"Ніколи не зупиняйся на досягнутому, бо житя - це процес, тому потрібно завжди рухатися вперед"



Життєве кредо:
 „Не обіцяй добро чинити людям,
А просто, якщо можеш, то зроби”.


Моя мета: Вчити дітей вимірювати себе найвищою мірою людської гідності, бачити себе очима суспільства, вдумливо і вимогливо аналізувати  свої вчинки, свою поведінку. Розвивати уміння "бачити" почуття іншого, "чути" і розуміти радість і біль оточуючих.







            МОЯ МЕТОДИЧНА КАРТА

Прізвище, ім’я, по батькові
Дем’янчик Наталія Миколаївна
Рік народження
23. 07. 1970

Освіта
Вища
Посада
Вчитель початкових класів                                   


Педагогічний стаж
7 років
Атестація
2015 -  2016 н.р.
Нагороди та заохочення
          
Час і місце проходження курсової перепідготовки
                  

З 07 вересня по 25 вересня 2015 р.
Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського.







                                                                                         Затверджую -
                                                        Директор школи:__________

Перспективний план самоосвіти
вчителя початкових класів Дем’янчик Наталії Миколаївни
на 2015 – 2020 роки
Тема
Навчальний рік

1.
Вивчення психологічних особливостей учнів 1-го класу. Визначити рівні вихованості ціннісного ставлення до людини.
2015-2016

2.
Розробити програму з проблеми: «Пріоритетні напрямки виховання особистості на уроках читання»
2016-2017

3.
 Визначення факторів та чинників, що впливають на підвищення ефективності процесу виховання у молодших школярів ціннісного ставлення до людини .                                                                                                                             


2017-2018

4.
Підготовка учнів до державної підсумкової атестації
2018-2019

5.
Приймати участь в науково-практичних конференціях.
2019-2020


                                                               Затверджую -
                                                        Директор школи:__________
                                                                                       

 Річний план самоосвіти
вчителя початкових класів Дем’янчик Наталії Миколаївни
над проблемою: «Пріоритетні напрямки виховання особистості на уроках читання»

Тема
Навчальний рік

1.
Розробити програму з проблеми: «Пріоритетні напрямки виховання особистості на уроках читання»

2015 - 2016

2.
Приймати участь у серпневій конференції учителів початкових класів.
2015 - 2016

3.
Організувати роботу педагогічної майстерні з проблеми: «Виховання ціннісного ставлення до людини у молодших школярів у навчально-виховному процесі».
2015 – 2016
Згідно програми

4.
Брати участь у роботі ШМО
Згідно графіку

5.
Брати участь у науково-практичних конференціях.
жовтень 2016

6.
Друкувати статті у фахових журналах з досвіду роботи.
2015 -2016

7.
Формувати навички роботи у парі (групі) в учнів 1-го класу.
2015 -2016

8.
Підбір та обговорення ситуації морально-етичного спрямування з учнями 1–го класу.
2015 -2016

9.
Підбір тексти для читання з батьками та учнями.
2015 -2016




 ДІАГНОСТИЧНА КАРТА

Основні напрями
діяльності педагога

Потребує
методичної
допомоги

На достатньому рівні


1.
Комплексне планування виховання,
навчання і розвитку учнів



2.
Вміння планувати урок на основі
психологічних особливостей класу






3.
Методи активізації пізнавальної
діяльності




4.
Особистісно - зорієнтоване навчання





5.
Оптимальний вибір типу і структури
уроку




6.
Розвиток творчих здібностей учнів‚
творчого мислення



7.
Гуманізація стосунків з дітьми




8.
Робота з обдарованими дітьми




9.
Ступінь впливу вчителя на учнів




10.
Нестандартні форми уроку





11.
Використання принципів нових
технологій




12.
Науковий рівень викладання предметів.
Основні напрями діяльності педагога.





13.
Самоосвіта





14.
Ведення шкільної документації



15.
Курсова перепідготовка, виконання до- і
післякурсових завдань










ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ТВОРЧИЙ ПЛАН

Розділи

Зміст роботи



1.
Підвищення фахового
рівня


Курсова перепідготовка (вересень – 2015 р.)

2.
Науково-методична
робота з предмета.
Інноваційні технології




























3.
Позакласна робота з
предмета
Години спілкування (відповідно виховного плану на 2015 – 2016 н.р.)
Апробація програми та методики „Виховання ціннісного ставлення до людини у молодших школярів у навчально-виховному процесі” з учнями початкових класів.

Екскурсії з учнями по місту та за межі області, з метою вивчення рідного краю.

Проведення свят: „Новорічний ранок”, „Свято для любих матусь”, „Свято зустрічі весни”.

4.
Вивчення та
запровадження
передового
педагогічного досвіду.




5.
Підвищення
психолого-
педагогічного рівня
Самостійна робота з фаховими джерелами інформації: газетами, журналами, інтернетом.

6.
Творча робота з
класом, батьками.


Розробити  та апробувати програму „Підвищення психолого-педагогічної культури батьків для виховання у дітей ціннісного ставлення до людини”

Батьківський консиліум. Аукціон добрих слів (для батьків і для учнів).

Батьківські збори. Тренінги.












Немає коментарів:

Дописати коментар